Λεπτομέρειες από το περιθώριο της «μητέρας όλων των μαχών», της Βίκυς Ιακώβου

Τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, όταν ο πρωθυπουργός και η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσαν στους Δελφούς την πρόθεση της κυβέρνησης να «αλλάξει το DNA» του ελληνικού πανεπιστημίου, χρησιμοποίησαν έναν λόγο που απέδιδε όλη σχεδόν την ευθύνη για τα προβλήματά του στους πανεπιστημιακούς δασκάλους.....

 

 

Καθώς είναι γνωστή τακτική το να απαξιώνει κανείς ό,τι προτίθεται να διαλύσει, ο λόγος τούτος δεν προκάλεσε έκπληξη, πόσω μάλλον που η υπουργός έδωσε στη δρομολογούμενη «μεταρρύθμιση» τον χαρακτηρισμό της «μητέρας όλων των μαχών». Προκάλεσε όμως αντιδράσεις στα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, οι οποίες εκφράστηκαν είτε συλλογικά είτε ατομικά. Μεταξύ εκείνων που αγανάκτησαν ήταν όσες και όσοι βρίσκονται σε μια ιδιάζουσα θέση, εντός και εκτός του ελληνικού πανεπιστημίου: τα εκλεγμένα μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού, των οποίων οι πρυτανικές πράξεις διορισμού δεν έχουν δημοσιευτεί στο ΦΕΚ. Το εύλογο ερώτημα που συνόδευσε την αγανάκτησή τους ήταν: μα, πώς γίνεται να εγκαλούνται τα πανεπιστήμια για δυσλειτουργία όταν η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο επιδεικνύουν πλήρη αδιαφορία απέναντι σε ένα τόσο στοιχειώδες θέμα, όπως είναι η πλήρωση των θέσεων ΔΕΠ των ΑΕΙ; Λεπτομέρειες, θα πει κανείς. Ας δούμε όμως λίγο αυτές τις λεπτομέρειες.

 

Οι προκηρύξεις θέσεων ΔΕΠ γίνονται έπειτα από έγκριση των αντίστοιχων πιστώσεων από τα αρμόδια υπουργεία και με βάση τους συμφωνημένους μεταξύ ΑΕΙ και υπουργείου Παιδείας τετραετείς προγραμματισμούς. Αυτό και μόνο καθιστά αδικαιολόγητη την επί έναν και πλέον χρόνο καθυστέρηση της δημοσίευσης του ΦΕΚ μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου νομιμότητας των εκλογών από τις πρυτανείες και την παραλαβή των αντίστοιχων φακέλων από το υπουργείο Παιδείας. Για την καθυστέρηση αυτή ευθύνονται αποκλειστικά τα υπουργεία Παιδείας και Οικονομικών. Και τούτο έρχεται σε σαφή αντίθεση με όσα λέγονται, τουλάχιστον από τον Σεπτέμβριο κι έπειτα, περί αναβάθμισης του ελληνικού πανεπιστημίου. Εγείρει εξάλλου το ερώτημα εάν για τους διαπρεπείς επιστήμονες από το εξωτερικό, για τους οποίους γίνεται λόγος στο κείμενο «διαβούλευσης» που δημοσιοποιήθηκε τον Οκτώβριο, θα προβλέπονται διαφορετικές διαδικασίες ή αν υπάρχουν πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες επιθυμούν διακαώς να συμβάλουν στην εν λόγω αναβάθμιση και είναι για τούτο έτοιμοι να κάνουν ασκήσεις υπομονής και επιβίωσης για δύο τουλάχιστον χρόνια μετά την εκλογή τους.

 

Επιπλέον, η καθυστέρηση αυτή αφορά έναν ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό, νέων κυρίως επιστημόνων: 700 στις αρχές του Σεπτεμβρίου, 800 στα μέσα του Οκτωβρίου, περίπου 900 μέχρι πριν από λίγες μέρες. Τα ΑΕΙ αδυνατούν έτσι να ανταποκριθούν στις διδακτικές και ερευνητικές τους ανάγκες ενώ οι εκλεγμένοι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι –άνεργοι ή εργαζόμενοι στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα, συμβασιούχοι* σε ελληνικά ή ξένα πανεπιστήμια– βρίσκονται σε κατάσταση ομηρίας.

 

Μετά από πιέσεις της Πρωτοβουλίας μελών ΔΕΠ υπό Αναμονή Τοποθέτησης (http://lecture.jimdo.com/), που ξεκίνησε τον Οκτώβριο, την Πέμπτη 13/01/2011 άρχισαν να δημοσιεύονται τα ΦΕΚ διορισμού 300 εκλεγμένων μελών ΔΕΠ. Ο υφυπουργός Παιδείας, απαντώντας σε επερωτήσεις βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, του ΚΚΕ και του ΣΥΡΙΖΑ, έχει μάλιστα ανακοινώσει από το φθινόπωρο ότι θα δοθούν επιπλέον πιστώσεις την άνοιξη και τον Αύγουστο του 2011. Η εξέλιξη αυτή έδειξε πως οι δηλώσεις της υπουργού στις αρχές Σεπτεμβρίου, σε συνάντησή της με την ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ, σύμφωνα με τις οποίες δεν θα γίνονταν άλλοι διορισμοί μέσα στο επόμενο διάστημα λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας, σήμαιναν στην πραγματικότητα «δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή πολιτική βούληση να δοθούν χρήματα για τους διορισμούς των πανεπιστημιακών».

 

Όμως το πρόβλημα παραμένει, και έχει πολλές όψεις. Κατ’ αρχάς, οι αδιόριστοι πανεπιστημιακοί των οποίων οι φάκελοι κοσμούν τα γραφεία του υπουργείου Παιδείας είναι περίπου 600, και ο αριθμός τους θα συνεχίσει να αυξάνεται, δεδομένου ότι, τουλάχιστον προς το παρόν, εξακολουθούν να γίνονται εκλογές μελών ΔΕΠ στα ΑΕΙ. Δεν έχει εξάλλου δοθεί σαφές χρονοδιάγραμμα σχετικά με τις επόμενες πιστώσεις ούτε έχει προσδιοριστεί ο αριθμός τους. Επιπλέον, από τις δηλώσεις του υφυπουργού στη βουλή μέχρι τώρα έχει μεσολαβήσει η υπαγωγή του τομέα της παιδείας στην αναλογία 1 προς 5 (μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις). Όλα τούτα, σε συνδυασμό αφενός με τη γνωστή πρακτική της κυβέρνησης να αρνείται την όποια δεσμευτική ισχύ των εξαγγελιών της (ειδικότερα εκείνων που βεβαιώνουν ότι δεν θα υπάρξουν χειρότερα οικονομικά μέτρα) και αφετέρου με τη γενικότερη επίθεση στο δημόσιο χαρακτήρα του πανεπιστημίου, καθιστούν εύλογη την υπόθεση ότι πρόκειται για εξαγγελίες που δεν θα τηρηθούν.

 

Από τα τέλη Οκτωβρίου, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν έχει απαντήσει σε κανένα από τα επανειλημμένα αιτήματα της συντονιστικής επιτροπής της Πρωτοβουλίας των εκλεγμένων μελών ΔΕΠ για συνάντηση. Κι άλλη λεπτομέρεια, θα πει κανείς: όταν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης μιλά σαν ελέω θεού μονάρχης (ο οποίος, ωστόσο, κάνει στους υπηκόους του τη χάρη να τους αναγνωρίζει ως συνδαιτυμόνες του) γιατί να απαντήσουν μία υπουργός ή ένας υφυπουργός σε ένα τέτοιο αίτημα; Εξάλλου, τους πανεπιστημιακούς δασκάλους τούς έχουν ήδη απαξιώσει. Τόσο μάλιστα, ώστε κωφεύουν απέναντι σε ένα ακόμη αίτημα, στο οποίο θα έπρεπε να είχαν σπεύσει να ανταποκριθούν, τουλάχιστον για λόγους συνέπειας απέναντι στο νέο κυβερνητικό λογότυπο, τη δι@ύγεια: το αίτημα να δημοσιοποιηθεί από το υπουργείο Παιδείας η σειρά κατάταξης των εκλεγμένων μελών ΔΕΠ.

 

Μια γρήγορη ματιά στον ιστότοπο της Πρωτοβουλίας αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι τα εκλεγμένα μέλη ΔΕΠ δίνουν τη δική τους μάχη, προφανώς ασήμαντη για εκείνους που εκφράζουν «προς όλες τις κατευθύνσεις» (άλλη έκφραση-κλειδί των ημερών) την έγνοια τους για την τριτοβάθμια εκπαίδευση: συντάσσουν κείμενα και επιστολές, προσπαθούν να βρουν τρόπους να οργανωθούν, ανταλλάσσουν πληροφορίες για αποφάσεις υπουργών, υφυπουργών και λοιπών αρμοδίων, παραπέμπουν με ενθουσιασμό στα ελάχιστα δημοσιεύματα που αναφέρονται στο θέμα τους (διότι τα ΜΜΕ, στην πλειονότητά τους, δεν ασχολούνται με τέτοιες λεπτομέρειες) και σπαζοκεφαλιάζουν για να ερμηνεύσουν τις συχνά σιβυλλικές γραπτές ή προφορικές δηλώσεις, ανακοινώσεις και εγκυκλίους ή για να χαρτογραφήσουν τον γραφειοκρατικό λαβύρινθο που οδηγεί από τα πολλά γραφεία του υπουργείου Παιδείας σε άλλα τόσα του υπουργείου Οικονομικών, από εκεί στο Γενικό Λογιστήριο του κράτους κι έπειτα στο Εθνικό Τυπογραφείο (πιθανώς με κάποιους επιπλέον σταθμούς). Παράλληλα αναρωτιούνται πώς θα είναι το πανεπιστήμιο όταν θα αναλάβουν επιτέλους καθήκοντα, πώς θα οργανώσουν εργαστήρια με δεδομένες τις πενιχρές έως ανύπαρκτες δαπάνες που προβλέπονται φέτος για την ανώτατη παιδεία και την κατάργηση των ελάχιστων υποτροφιών του ΙΚΥ, κάποιοι σκέφτονται να εγκαταλείψουν ή μετανιώνουν που αρνήθηκαν άλλες επαγγελματικές προτάσεις. Αυτά κι αν είναι λεπτομέρειες, θα σκεφτεί κανείς.

 

Όμως ένα από πιο πολύτιμα πράγματα που διδάσκονται στο πανεπιστήμιο είναι η προσοχή στη λεπτομέρεια, κάτι που πολλοί έχουν ξεχάσει. Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι: πώς  προτίθενται να αναβαθμίσουν το πανεπιστήμιο, αφού το έχουν ήδη ξεχάσει;

 

Βίκυ Ιακώβου

 

 

*Για τους συμβασιούχους διδάσκοντες με βάση το ΠΔ407/80 βλ.

http://didaskontes407.blogspot.com/

http://web.me.com/yvoko/407/Blog/Blog.html

http://pd407ioannina.wordpress.com/

http://www.gopetition.com/petition/41910.html

http://www.alfavita.gr/artro.php?id=19478

http://www.bookpress.gr/stiles/debate/407-magic

 

ΠΗΓΗ: http://www.alfavita.gr/artro.php?id=20154

 

Write a comment

Comments: 0