Να γίνει ευκαιρία η κρίση για ΑΕΙ-ΤΕΙ (agelioforos.gr)

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΛΙΝΑ ΚΟΪΝΑ

 

Η κρίση μπορεί να αποτελέσει την αφετηρία για μία επανεκκίνηση των ελληνικών ΑΕΙ πάνω σε πιο στέρεες βάσεις, όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στον «ΑτΚ» ο ειδικός γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, Βασίλης Παπάζογλου, ο οποίος καλεί τις διοικήσεις των ανώτατων ιδρυμάτων να μειώσουν με δημιουργικό τρόπο τα περιττά έξοδα και ταυτόχρονα να αυξήσουν τα έσοδά τους, μέσω δραστηριοτήτων. Αναφερόμενος στον εκπαιδευτικό «Καλλικράτη», τονίζει πως, μετά την ψήφιση του νέου νόμου - πλαισίου (εντός του καλοκαιριού), θα ξεκινήσει η διαβούλευση με όλα τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας.

 

Για το σήμα κινδύνου που έχει εκπέμψει το ΑΠΘ ο κ. Παπάζολου επισημαίνει πως, «όταν όλοι προσπαθούν να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους στα νέα δεδομένα, όταν δήμαρχοι, γιατροί, δάσκαλοι αλλάζουν τη ζωή τους και προσφέρουν για να αντιμετωπιστούν τα τεράστια προβλήματα, κανείς, πόσο μάλλον ένα μεγάλο πανεπιστήμιο, με δεκάδες έγκριτους οικονομολόγους και άλλους επιστήμονες, δεν μπορεί να θεωρεί ότι θα είναι η εξαίρεση».

 

Οι πρυτάνεις των πανεπιστημίων, στην πρόσφατη συνάντησή τους στη Θεσσαλονίκη, εξέφρασαν τη βαθιά ανησυχία τους για το μέλλον των ιδρυμάτων. Οπως υποστηρίζουν, οι περικοπές στην κρατική χρηματοδότηση ξεπερνούν το 50%, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να αναστείλουν λειτουργίες τους. Πώς θα αντιμετωπιστεί το οξύ οικονομικό πρόβλημα των ΑΕΙ;


Η οικονομική κρίση των ΑΕΙ δεν αποτελεί παρά μία μικρογραφία της γενικότερης οικονομικής κρίσης την οποία περνάει τον τελευταίο καιρό η χώρα μας. Οπως κάθε κρίση, έτσι κι αυτή μπορεί πραγματικά να αποτελέσει την αφετηρία για μία επανεκκίνηση των ελληνικών ΑΕΙ πάνω σε πιο στέρεες βάσεις. Αυτό μπορεί να γίνει υπό την καθοδήγηση των εμπνευσμένων ηγετών των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας μας, που οφείλουν με ευθύνη και παρρησία όχι μόνο να δώσουν θετική ώθηση σε όλες τις ακαδημαϊκές δυνάμεις και τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και να μειώσουν με δημιουργικό τρόπο τα περιττά έξοδα και ταυτόχρονα να αυξήσουν τα έσοδά τους μέσω δραστηριοτήτων.

 

Το υπουργείο Παιδείας είχε έγκαιρα διαβλέψει το πρόβλημα της μειωμένης χρηματοδότησης των ΑΕΙ. Για το λόγο αυτόν πρότεινε προς τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ έναν αλγόριθμο κατανομής του προϋπολογισμού του 2011, ο οποίος λάμβανε υπόψη διάφορες παραμέτρους, όπως τον αριθμό των ενεργών φοιτητών, τον αριθμό των μελών ΔΕΠ, τη φύση των σπουδών, την πολυεδρικότητα κ.λπ., καθώς και τα αποθεματικά των ιδρυμάτων στις 31 Δεκεμβρίου 2010. Δυστυχώς, όμως, σε έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεων στην Αθήνα η πρόταση αυτή απορρίφθηκε από τους πρυτάνεις και αντ’ αυτού αποφασίστηκε η περικοπή να γίνει οριζόντια για όλα τα ιδρύματα.

 

Η έλλειψη προσωπικού διαφόρων κατηγοριών προβάλλεται ως βασικό πρόβλημα για τα ΑΕΙ. Πώς θα καλυφθούν οι θέσεις που αδειάζουν, λόγω των συνταξιοδοτήσεων;

 

Το 2010 υπήρξαν 11.400 συνταξιοδοτήσεις διδασκόντων σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες ήταν αδύνατον να αναπληρωθούν λόγω των γνωστών μέτρων περί προσλήψεων. Ομως, τα σχολεία άνοιξαν κανονικά, και μάλιστα με το μικρότερο αριθμό κενών από κάθε άλλη προηγούμενη χρονιά. Δεν μπορώ να δω, επομένως, πώς δε θα συνεχίσει η εκπαιδευτική λειτουργία των πανεπιστημίων της χώρας με τον πολύ μικρότερο αριθμό των 500 περίπου συνταξιοδοτήσεων μελών ΔΕΠ. Θεωρώ ότι οι καθηγητές -κι εδώ μιλώ ως καθηγητής πανεπιστημίου- οφείλουμε να προσφέρουμε ό,τι χρειάζονται οι φοιτητές μας υπερβαίνοντας τα μέχρι σήμερα.

 

Πόσα τμήματα θα καταργηθούν και πόσα -και ποια- πανεπιστήμια θα συγχωνευτούν, στο πλαίσιο του «Καλλικράτη» στην ανώτατη εκπαίδευση;

 

Η θεματική και χωροταξική αναδιάρθρωση των ΑΕΙ της χώρας ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό κατά τη συνάντηση των Δελφών. Η σχετική διαδικασία θα ξεκινήσει αμέσως μετά από την ψήφιση του νέου νόμου-πλαισίου για την ανώτατη εκπαίδευση και θα περιλαμβάνει τόσο μελέτες με βάση στοιχεία που ήδη έχουν συλλεχθεί από το υπουργείο, όσο και διαβούλευση με όλα τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας μας.

 

ΠΗΓΗ

 

 

Write a comment

Comments: 0