Τα νούμερα της υπουργού Παιδείας (avgi.gr)

ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΙΑΚΩΒΟΥ

 

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σε αυτήν την πολύ δύσκολη περίοδο, το να χρησιμοποιούμε λόγια, ρητορικά σχήματα, εντυπωσιακές φράσεις και συγκρούσεις μεταξύ μας, είναι σαν μικρά χρωματιστά πυροτεχνήματα μέσα σε μία μάχη με βομβαρδισμούς. Νομίζω ότι η πατρίδα, ο κόσμος που μας ακούει, έχει ανάγκη πλέον από ουσία και αλήθεια».* Έτσι ξεκίνησε την ομιλία της στη Βουλή (20/06/2011) η υπουργός Παιδείας. Με δύο προτάσεις που φιλοτεχνούν την εικόνα της, έχοντας παράλληλα ως στόχο να καθορίσουν τη δεξίωση των λεγομένων της. Ποια είναι, λοιπόν, η εικόνα; Εκείνη της πολεμίστριας που έχει αφήσει πίσω της τα πολύχρωμα πυροτεχνήματα -με τα οποία ενδεχομένως κάποτε να έπαιζε-, τα λόγια που είναι φτώχεια, τις κινήσεις εντυπωσιασμού??? της πολιτικού που πάει κατ’ ευθείαν στην ουσία. «Τα λέω νέτα σκέτα· έτσι πρέπει να με ακούσετε», μοιάζει να προστάζει το κοινό??? «όσοι δεν το κάνετε δεν θέλετε παρά να ‘χαϊδέψω πλάτες και αφτιά’. Αλλά αυτά που ξέρατε να τα ξεχάσετε»....

Πράγματι, η ομιλία αποτελεί την επιτομή της παρρησίας. Η υπουργός διόλου δεν εξωραΐζει την κατάσταση της χώρας ούτε ειδικότερα του τομέα για τον οποίο είναι αρμόδια -δεν λαϊκίζει, όπως θα έλεγαν οι λάτρεις του εκσυγχρονισμού. Ένας καχύποπτος αναγνώστης θα μπορούσε, βεβαίως, να ανιχνεύσει στα σταράτα λόγια της μια δόση κομπορρημοσύνης, όταν, παραδείγματος χάριν, μνημονεύονται η «καινοτομία στην εκπαίδευση, η επιμόρφωση, το ψηφιακό σχολείο [...], το ανοιχτό σχολείο και το νέο μοντέλο» ή όταν παρουσιάζεται ως «ριζοσπαστικό» προϊόν «εννέα μηνών διαβούλευσης» το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, για το ακριβές περιεχόμενο του οποίου μόνο διαρροές στον φιλοκυβερνητικό τύπο υπάρχουν και που πρόκειται να κατατεθεί εν μέσω θέρους στη Βουλή. Όμως η επιείκεια θα επέβαλλε να ερμηνευτούν όλα τούτα ως ενδείξεις της απολύτως δικαιολογημένης περηφάνιας μιας ηρωίδας που συνεχίζει ακαταπόνητη στη μάχη, τα δεδομένα της οποίας ανάγονται σε «νούμερα»: «Στα δύο χρόνια 2010-2011 έχουμε είκοσι τρεις χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις. Οι προσλήψεις δεν θα είναι παραπάνω από τρεισήμισι χιλιάδες». Η απαίτηση για «επώδυνες και ειλικρινείς απαντήσεις» δεν επιτρέπει να γνωστοποιηθούν άλλα νούμερα, που αφορούν τους διοριστέους εκπαιδευτικούς του ΑΣΕΠ, τους συμβασιούχους της τριτοβάθμιας που θα απολυθούν αν εφαρμοστεί το σχετικό έγγραφο του τέως υφυπουργού της, τους νέους επιστήμονες που εδώ και χρόνια προσφέρουν διδακτικό έργο είτε αμισθί είτε με κλάσματα σύμβασης στα πανεπιστήμια ή τους 800 εκλεγμένους πανεπιστημιακούς λειτουργούς, των οποίων τους διορισμούς έχει παγώσει επ’ αόριστον και καταχρηστικά το υπουργείο.

Αντ’ αυτών, άξια αναφοράς -προφανώς ως εγγύτερα στην ουσία- είναι δύο «συγκινητικά» για την υπουργό παραδείγματα: των συνταξιούχων της ΒΕΛΑ, που τέθηκαν στη διάθεση του σχολείου τους προκειμένου να προσφέρουν δωρεάν μαθήματα, και των πανεπιστημιακών οι οποίοι, κατά τη συνάντηση της ηγεσίας του συνδικαλιστικού τους οργάνου μαζί της, «αυτόματα απεδέχθησαν ότι από τις έξι ώρες [διδασκαλίας] εβδομαδιαίως, χωρίς αλλαγή της μισθοδοσίας τους, το κάνουν ήδη και θα προσφέρουν εννέα ώρες την εβδομάδα». Μολονότι έχει εξ αρχής πάρει τις αποστάσεις της από τα ρητορικά φληναφήματα, η ομιλήτρια τολμά να ραγίσει για λίγο το είδωλο της άτεγκτης μαχήτριας για να αφήσει να διαφανεί εκείνο της ανθρώπινης και ευσυγκίνητης πολιτικού.

Ο καχύποπτος αναγνώστης σίγουρα θα σπεύσει να υποστηρίξει ότι πίσω από το δεύτερο τούτο είδωλο κρύβεται η ρήτορας που πλαγίως ενημερώνει την «πατρίδα» για το πόσο λίγο εργάζονται οι πανεπιστημιακοί λειτουργοί (διότι πόσο γνωρίζει η «πατρίδα» ποιες άλλες -ερευνητικές και διοικητικές- υποχρεώσεις έχουν ή τι προϋποθέτουν οι έξι ώρες διδασκαλίας;), που συνεχίζει τεχνηέντως την κατασυκοφάντησή τους, τονίζοντάς τους παράλληλα πως ήρθε ο καιρός να σοβαρευτούν και να σηκώσουν τα μανίκια??? εκείνη που, για πολλοστή φορά -και ενώ σε δύο περίπου μήνες ξεκινά το νέο ακαδημαϊκό έτος-, δεν κρίνει σκόπιμο να δώσει επιτέλους μια απάντηση στο ερώτημα για το πότε θα διοριστούν οι εκλεγμένοι έως και δύο χρόνια πριν νέοι επιστήμονες, δηλώνοντάς τους έτσι ότι είναι περιττοί για το πανεπιστήμιο που οραματίζεται. Με λίγα λόγια, η Βαλκυρία που κουβαλάει τη θλιβερή γνώση ότι δεν υπάρχει βομβαρδισμός δίχως θύματα και, έχοντας το δίκιο των μνημονιακών αριθμών με το μέρος της, μπορεί απλώς να τα παραβλέπει -έστω κι αν πρώτο μεταξύ αυτών είναι η ίδια η Παιδεία.

Ο επιεικής αναγνώστης, από την άλλη, θα ισχυριστεί ότι η ευαισθησία της υπουργού δηλώνει άγνοια δύο τουλάχιστον στοιχειωδών δεδομένων της πανεπιστημιακής πραγματικότητας. Δεδομένο πρώτο: το έργο του Πανεπιστημίου δεν συνίσταται μόνο στην παροχή αλλά και στην παραγωγή γνώσης. Συνεπώς, οι πανεπιστημιακοί λειτουργοί είναι ταυτοχρόνως διδάσκοντες και ερευνητές??? για την ακρίβεια, είναι διδάσκοντες επειδή είναι ερευνητές -εξ ου και ο όρος «μέλος ΔΕΠ», δηλαδή μέλος Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού. Δεδομένο δεύτερο: αν στο σχολείο η ιστορία, τα αρχαία και τα νέα ελληνικά, η φιλοσοφία και ενίοτε άλλα μαθήματα διδάσκονται από τον ίδιο καθηγητή, στο πανεπιστήμιο, η αρχαία ελληνική γραμματεία, η θεωρία της λογοτεχνίας, η νεότερη ιστορία ή η νεότερη φιλοσοφία διδάσκονται από διαφορετικούς. Μ’ έναν λόγο, ένα πανεπιστημιακό πρόγραμμα σπουδών απαρτίζεται από γνωστικά αντικείμενα, η διδασκαλία των οποίων απαιτεί ειδικευμένους επιστήμονες. Έτσι, ο επιεικής αναγνώστης θα υποστηρίξει ότι η υπουργός δεν γνωρίζει πως η συγκινητική γι’ αυτήν λύση της αύξησης των ωρών διδασκαλίας αποβαίνει εις βάρος τόσο του ερευνητικού όσο και του διδακτικού έργου του Πανεπιστημίου. Θα οδηγηθεί, δηλαδή, από μια άλλη οδό, σε ένα συμπέρασμα που ελάχιστα διαφέρει από του καχύποπτου φίλου του: ότι για την υπουργό η ουσία της Παιδείας ταυτίζεται τελικώς με τα νούμερα.

Οι δύο υποθετικοί αναγνώστες θα συμφωνήσουν επίσης ότι οι πρόχειρες προσθαφαιρέσεις για τα μάτια του «κόσμου» οδηγούν απευθείας στη διάλυση του Πανεπιστημίου και ότι το μασκάρεμα του οικονομικού και ακαδημαϊκού κουρέματος σε νοικοκύρεμα δεν πείθει κανέναν, διότι τα πυροτεχνήματα εξ ορισμού διαρκούν ελάχιστα, ακόμη κι αν έχουν τη μορφή αριθμών.

 

 

* Για τα παραθέματα από την ομιλία της υπουργού βλ. τα πρακτικά της συνεδρίασης: http://www.edugate.gr/epikairotita/deite-olokliri-tin-xthesini-omilia-apomagnitofonimeni-praktika-boylis-k-diamantopoyloy- (ανάκτηση 27/6/11)

 

ΠΗΓΗ

 

 

Write a comment

Comments: 0