Το σχέδιο νόμου Ανναψε φωτιές σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ (enet.gr)

Σε μετωπική σύγκρουση βρίσκονται πλέον το υπουργείο Παιδείας και η πανεπιστημιακή κοινότητα, με τους πρυτάνεις να μπαίνουν σ' έναν σκληρό αγώνα αναμέτρησης δυνάμεων με την ίδια την υπουργό. Αμφότεροι επιδίδονται σ' έναν πυρετώδη γύρο διαβουλεύσεων με πολιτικούς και συνδικαλιστικούς παράγοντες ώστε να πείσουν και να προλάβουν...

 

Η κ. Διαμαντοπούλου με την κατάθεση και ψήφιση του σχεδίου νόμου μέχρι τις 20 Ιουλίου, οι πρυτάνεις είτε να μην ψηφιστεί μέσα στο κατακαλόκαιρο είτε να δεχτεί σημαντικές βελτιώσεις, έστω την τελευταία στιγμή, στη Βουλή. Αναβολή τριών μηνών στην κατάθεση του σχεδίου ζήτησε, χθες, η ΠΟΣΔΕΠ σε συνάντηση που είχε με την υπουργό, ενώ στα ΑΕΙ ηχεί ο συναγερμός. Συγκαλούνται ακαδημαϊκά όργανα, γενικές συνελεύσεις συλλόγων καθηγητών, ενώ ήδη βγήκαν οι πρώτες αποφάσεις ανυπακοής. Τμήματα δηλώνουν ότι δεν θα εφαρμόσουν το νόμο ακόμα κι αν ψηφιστεί.

«Δεν άλλαξε τίποτα. Ο,τι είχε ανακοινώσει ο πρωθυπουργός στους Δελφούς αυτό και παραμένει. Αραγε γιατί η κυβέρνηση μπήκε σε διαδικασία διαλόγου αφού επρόκειτο να επιμείνει στην άποψή της;» αναρωτιέται ο πρύτανης του ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος, επισημαίνοντας πως ακόμα και μετά τα στρογγυλέματα, το σχέδιο νόμου δεν αλλάζει την εικόνα του νέου Πανεπιστημίου που μετατρέπεται «από ένα πνευματικό Ιδρυμα σ' έναν οργανισμό στην υπηρεσία της αγοράς».

Οπως τονίζει «πρόκειται για μια μεταρρύθμιση με στόχο να ελέγξει, να χειραγωγήσει, να καθυποτάξει την ελεύθερη έκφραση μέσα στα Πανεπιστήμια».

Οι βασικές διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στο υπουργείο και τους εκπροσώπους των ανώτατων Ιδρυμάτων παραμένουν ως έχουν. Οι πρυτάνεις επιμένουν ότι:

* Καταργείται η αυτοδιοίκηση των Πανεπιστημίων. Η διοίκηση εκχωρείται σε μια κλειστή ομάδα με τα μισά της μέλη να είναι διορισμένα και εξωπανεπιστημιακά. Θα διορίζει και θα παύει πρυτάνεις και κοσμήτορες. Κανένα όργανο δεν θα έχει δημοκρατική νομιμοποίηση. Ενισχύεται η συναλλαγή, ο κομματισμός και η διαφθορά.

Στα χέρια ιδιωτών

* Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ περνάει στα χέρια ιδιωτών. Για να καλυφθεί η διαρκώς μειούμενη κρατική χρηματοδότηση, ανοίγει ο δρόμος για την αγορά. Το εγχείρημα αναλαμβάνει ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου που θα λειτουργήσει με εταιρικούς όρους: συναλλαγές, αγοραπωλησίες, εμπορικές συμφωνίες και προσέλκυση κεφαλαίων «οποιασδήποτε μορφής» και από «οποιαδήποτε πηγή».

Δεν άλλαξε κάτι με την απάλειψη της πρόβλεψης για την ύπαρξη Ανεξάρτητης Αρχής που θα αναλάμβανε τα της χρηματοδότησης. Παραμένει η ΑΔΙΠ που θα έχει υπερεξουσίες. Θα αποφασίζει για την κατανομή της δημόσιας χρηματοδότησης, τις επιβραβεύσεις (με πρόσθετα κονδύλια) ή τις τιμωρίες (περικοπές κονδυλίων).

* Υποβαθμίζονται οι σπουδές με τα ταχύρρυθμα τριετή προγράμματα σπουδών.

* Το άσυλο καταργείται μοιραία στο ευρύτερο πλαίσιο κατάργησης των ακαδημαϊκών ελευθεριών μέσα στο Πανεπιστήμιο.

* Τα συγγράμματα πέφτουν θύματα και αυτά της μνημονιακής πολιτικής. Αρον άρον το σύστημα του ηλεκτρονικού συγγράμματος. Σε τρία χρόνια (από 2014-15) τέρμα οι σχετικές δαπάνες Δημοσίου.

Χαριστική βολή

* Ο πανεπιστημιακός «Καλλικράτης» θα δώσει τη χαριστική βολή. Πλέον προβλέπονται οι καταργήσεις ΑΕΙ και σχολών, ενώ στις προϋποθέσεις εντάσσονται «οι ανάγκες και δυνατότητες της εθνικής οικονομίας»...

Σημειώνεται ότι στην αντιπαράθεση δυναμικό ρόλο ετοιμάζονται να αναλάβουν και οι φοιτητές (ακόμα δίνουν εξετάσεις). Τρία τα καυτά σημεία:

α) Οι αυστηρές δομές φοίτησης που πετάνε έξω όχι μόνο τους αιώνιους αλλά και όσους τολμήσουν να χάσουν ένα χρόνο (μη εγγραφή για δύο συνεχόμενα εξάμηνα).

β) Ο περαιτέρω περιορισμός των κινητοποιήσεων εντός Ιδρυμάτων με το «ποινολόγιο» στα μαθήματα (ακύρωση, αναστολή δικαιώματος εξέτασης αν μειωθούν οι ώρες διδασκαλίας), την ανάθεση στον πρύτανη της ευθύνης διακοπής του εκπαιδευτικού έργου κ.ά.

γ) Η θέσπιση της ηλεκτρονικής διεξαγωγής των εκλογών ανάδειξης των φοιτητικών οργάνων. Εκτιμάται ότι πρόκειται για προσπάθεια ανατροπής των δεδομένων των φοιτητικών εκλογών μέσω της αποδυνάμωσης της φοιτητικής παρουσίας στα ΑΕΙ.

Η υπουργός Παιδείας, αφού ζήτησε και πήρε πίστωση χρόνου για να προωθήσει το σχέδιο, επιτυγχάνοντας τη μετάθεση της συζήτησης στο υπουργικό από την τρέχουσα στην άλλη εβδομάδα, πρόλαβε στη στροφή τους πρυτάνεις και θα δει πρώτη εκείνη, σήμερα, τον Αντώνη Σαμαρά. Οι πρυτάνεις θα τον δουν αύριο, όπως και την κ. Μπακογιάννη. Χθες, δέχτηκαν τη συμπαράσταση των Αλ. Τσίπρα και Φ. Κουβέλη στις συναντήσεις που είχαν προγραμματιστεί. Την Παρασκευή θα συναντηθούν με την κ. Παπαρήγα και ευελπιστούν με τον αντιπρόεδρο Ευάγγελο Βενιζέλο.

Στα Ιδρύματα, οι κινητοποιήσεις εντείνονται. Αρχισαν οι γενικές συνελεύσεις σε Πανεπιστήμιο Αθηνών, αύριο στο ΕΜΠ, ενώ στο Φυσικό του Αθηνών τόσο ο σύλλογος μελών ΔΕΠ όσο και η συνέλευση του τμήματος ετέθησαν ενάντια στο νόμο. Στην απόφαση, μάλιστα, του τμήματος αναφέρουν πως ο νέος νόμος δεν πρόκειται να εφαρμοστεί ακόμα κι αν ψηφιστεί. Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν διαφωνίες στους κόλπους της ΠΟΣΔΕΠ, εξ ου και η ανακοίνωση όπου δεν διατυπώνεται σαφής θέση έναντι του σχεδίου νόμου. Παρ' όλα αυτά, προτείνεται τρίμηνη αναβολή της ψήφισής του, ενώ καταγγέλλεται η «ελλιπέστατη, αποσπασματική και με κυρίαρχα τα στοιχεία της επικοινωνιακής πολιτικής» διαβούλευση.

Από την άλλη, η υπουργός είναι διατεθειμένη να μη σταματήσει. Την επόμενη εβδομάδα θέλει να πάει το σχέδιο στο υπουργικό, να πείσει τα μέλη του και μετά να προχωρήσει στην κατάθεση. Ο χρόνος που ζήτησε είναι για να κάμψει τις αμφιβολίες και εντός στρατοπέδου κυβέρνησης, αφού ήδη έχουν εκφραστεί επιφυλάξεις έως και αντιρρήσεις. Από τη Σύνοδο των πρυτάνεων (προηγούμενη Παρασκευή-Σάββατο), ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ Κ. Καρτάλης έχει ορίσει ως προϋπόθεση τη «μέγιστη συμφωνία υπουργείου και πανεπιστημιακής κοινότητας», χρησιμοποιώντας πολύ αρνητικούς χαρακτηρισμούς ειδικά για το προτεινόμενο μοντέλο διοίκησης (ερμαφρόδιτο, αδιαφανές μείγμα).

Πάντως, το θρίλερ της ανακοίνωσης του σχεδίου, αργά προχθές το βράδυ, έριξε πολύ καυτό λάδι στη φωτιά που μαίνεται. Τα κύματα των διαρροών (για τις προσθαφαιρέσεις, για τις προσπάθειες να εγκριθεί η μετάθεση της συζήτησης του υπουργικού από σήμερα Τετάρτη για την επόμενη εβδομάδα κ.ά., ακόμα και για την πιθανότητα αναβολής της κατάθεσης του σχεδίου μετά το καλοκαίρι) που έφταναν με καταιγιστικό ρυθμό όλη μέρα μέχρι τις 10 το βράδυ, οπότε και ανακοινώθηκε, προκάλεσαν γερές δονήσεις στο χώρο αλλά δεν απέτρεψαν τις ισχυρότερες εντός του κτιρίου του Αμαρουσίου. Ηταν πολύ φτωχό, εν τέλει, το αποτέλεσμα για την ηγεσία του υπουργείου, που αυτή τη φορά ξεπέρασε κάθε όριο εφαρμογής παρελκυστικών τακτικών. *

Τα πέντε σημεία τριβής

1 ΑΣΥΛΟ

Τέλος το ακαδημαϊκό άσυλο, πλέον υπάρχουν οι «ακαδημαϊκές ελευθερίες» και η «ασφάλεια προσωπικού και περιουσίας» για τις οποίες είναι υπεύθυνος ο πρύτανης αλλά υπό τις εντολές του συμβουλίου του Ιδρύματος.

2 ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ

Από Σεπτέμβριο ξεκινούν σαρωτικές συγχωνεύσεις. Με Π.Δ. και ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου και της ΑΔΙΠ θα γίνουν συγχωνεύσεις, κατατμήσεις, μετονομασίες, καταργήσεις ΑΕΙ και σχολών. Προϋποθέσεις: η μη επαρκής κάλυψη στόχων που συνδέονται με την οικονομικοκοινωνική ανάπτυξη της χώρας, ο δυσανάλογα μεγάλος ή μικρός αριθμός φοιτητών ή αποφοίτων κατ' έτος, η μη ύπαρξη επιστημονικών λόγων ύπαρξης μεμονωμένων ΑΕΙ.

3 ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ - ΠΟΡΟΙ

Τα ΑΕΙ μπορούν να χρηματοδοτούνται από ιδιωτικούς φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού βάσει συμφωνιών και με όρους «που συνάδουν με την αποστολή και τη λειτουργία του ΑΕΙ». Μεταξύ των πόρων: δωρεές από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, κληροδοσίες και άλλες χαριστικές παροχές από οποιαδήποτε πηγή, χρηματοδοτήσεις από οποιαδήποτε ιδιωτική πηγή, ημεδαπή ή αλλοδαπή. Σε ό,τι αφορά την εκμετάλλευση κληροδοτημάτων και δωρεών προβλέπεται η θέσπιση (με Π.Δ. αλά fast track) αποκλίσεων από τη σχετική νομοθεσία με σκοπό την απλοποίηση και επιτάχυνση των διοικητικών διαδικασιών.

* Ιδρύεται Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας μέσα σε κάθε Ιδρυμα. Πρόεδρος θα είναι εκ των αναπληρωτών του πρύτανη, διευθύνων σύμβουλος, εκτός Ιδρύματος.

Εργο του η διασύνδεση του Πανεπιστημίου με την αγορά. Αναλαμβάνει την «αξιοποίηση και διαχείριση» όλων των πόρων του ΑΕΙ πλην αυτών εκ της δημόσιας χρηματοδότησης, βάσει κανόνων «της χρηστής και επιμελούς διαχείρισης αλλότριας περιουσίας» αλλά «και της επιχειρηματικής λογικής, με ειδικότερο στόχο την αύξηση της κεφαλαιακής αξίας και των εισοδηματικών αποδόσεων της περιουσίας» του ΑΕΙ.

Σκοπός: διαχείριση και διάθεση κονδυλίων από οποιαδήποτε πηγή, λήψη χρηματοδοτήσεων οποιασδήποτε μορφής, παροχή εμπορικών υπηρεσιών προς τρίτους, «διενέργεια οποιασδήποτε άλλης πράξης με την οποία επιδιώκεται η αύξηση της περιουσίας του Ιδρύματος».

Αρμοδιότητες

Αρμοδιότητες: διαχείριση-διάθεση κονδυλίων για τη φύλαξη των ΑΕΙ, τη φοιτητική μέριμνα, τη λειτουργία εστιών και λεσχών, προωθητικές ενέργειες συμπεριλαμβανομένης της συνεργασίας με φορείς εσωτερικού-εξωτερικού για τη διασύνδεση έρευνας με την παραγωγική διαδικασία (παραγωγή προϊόντων, διεξαγωγή ερευνών κ.ά.), οικονομικές συνεργασίες με φορείς - εμπειρογνώμονες, χρηματοδότηση δράσεων, παροχή προγραμμάτων (επιμορφωτικών, θερινών, ΔΒΜ κ.ά.), εμπορία προϊόντων-υπηρεσιών απ' ευθείας ή μέσω θυγατρικών, εμπορική εκμετάλλευση προϊόντων πνευματικής ή βιομηχανικής ιδοκτησίας, ίδρυση εταιρειών τεχνολογικής βάσης-έντασης γνώσης (spin off) για την προώθηση ερευνητικών αποτελεσμάτων, ίδρυση εκδοτικού οίκου, αναθέσεις υπηρεσιών, έργων, προμηθειών.

* Τετραετή ακαδημαϊκά-αναπτυξιακά προγράμματα: αν δεν καταρτιστούν, αναστέλλεται η κρατική χρηματοδότηση, ενώ περιλαμβάνουν και αφορούν πλήθος θεμάτων από προσδιορισμό ειδικών μέτρων ανάπτυξης έως τον κατ' έτος αριθμό εισακτέων.

* Δημόσια χρηματοδότηση: κατανέμεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών, όπως κόστος σπουδών ανά φοιτητή, διάρκεια προγραμμάτων σπουδών, αριθμός εγγραφόμενων φοιτητών, μέγεθος, γεωγραφική διασπορά, αποθεματικό. Για τις πιστώσεις σχετικά με το προσωπικό, λαμβάνονται υπ' όψιν ειδικά κριτήρια.

Πρόσθετη χρηματοδότηση παρέχεται με βάση κριτήρια και δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων, όπως αποτελεσματικότητα (αριθμητική σχέση αποφοίτων/εισερχομένων κ.ά.), ερευνητική αριστεία, διεθνοποίηση. Κάθε Ιδρυμα επιλέγει την ομάδα δεικτών βάσει των οποίων θα αξιολογηθεί.

* ΑΔΙΠ: συμμετέχει καθοριστικά στη διαχείριση της χρηματοδότησης. Γνωμοδοτεί, παρακολουθεί, αξιολογεί, πιστοποιεί, κοστολογεί, εισηγείται την αναστολή χρηματοδότησης.

4 ΣΠΟΥΔΕΣ - ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ

Η σχολή καθίσταται ως βασική διοικητική και ακαδημαϊκή μονάδα. Καταργούνται τα τμήματα, δημιουργούνται τα «προγράμματα σπουδών». Κάθε σχολή οργανώνει διαφορετικά προγράμματα σπουδών, απονέμει αντίστοιχα πτυχία. Μπορεί να οργανώνει ενιαίο πρόγραμμα σπουδών στο πρώτο έτος ώστε να εισάγονται οι φοιτητές σε σχολές και να εντάσσονται στα προγράμματα σπουδών μετά το πρώτο έτος. Δυνατότητα ίδρυσης μεταπτυχιακής σχολής και σχολής διά βίου μάθησης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Κύκλοι σπουδών

* Τρεις κύκλοι σπουδών (προπτυχιακός, μεταπτυχιακός, διδακτορικός) και ένας σύντομος.

Πρώτος κύκλος: περιλαμβάνει πρόγραμμα σπουδών και μαθήματα που αντιστοιχούν κατ' ελάχιστον σε 180 ακαδημαϊκές μονάδες (ένα έτος αντιστοιχεί τουλάχιστον σε 60 α.μ.). Μεταξύ των μαθημάτων και η εκμάθηση τουλάχιστον μιας ξένης γλώσσας.

Δεύτερος κύκλος: περιλαμβάνει πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών και μαθήματα που αντιστοιχούν κατ' ελάχιστο σε 60 και κατά μέγιστο σε 120 α.μ.

Τρίτος κύκλος: περιλαμβάνει διδακτορικές σπουδές με μαθήματα που αντιστοιχούν κατ' ελάχιστο σε 60 και κατά μέγιστο σε 120 α.μ., καθώς και την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής.

Δυνατότητα συνεργασίας με Ιδρύματα ημεδαπής ή αλλοδαπής και σε ξένη γλώσσα. Ολα απαιτούν πιστοποίηση.

* Διάρθρωση σπουδών: το διδακτικό έτος περιλαμβάνει δύο εξάμηνα και κάθε εξάμηνο τουλάχιστον 13 πλήρεις εβδομάδες για διδασκαλία και τον απολύτως αναγκαίο αριθμό εβδομάδων για εξετάσεις. Η παράταση εξαμήνου δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δύο, το πολύ, εβδομάδες. Παράταση εξαμήνου ή διακοπή εκπαιδευτικού έργου μόνο με απόφαση πρύτανη.

Οι φοιτητές χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: πλήρους φοίτησης και μερικής φοίτησης, αν αποδεδειγμένα εργάζονται περισσότερο από 20 ώρες την εβδομάδα.

Αν κανονικός φοιτητής δεν εγγραφεί για δύο συνεχόμενα εξάμηνα, διαγράφεται. Αν ο αριθμός ωρών διδασκαλίας σε ένα μάθημα είναι μικρότερος από τα 4/5 του προβλεπόμενου, τότε το μάθημα θεωρείται ότι δεν διδάχθηκε και δεν εξετάζεται. Μετά το τέλος της κανονικής φοίτησης (ελάχιστος αριθμός των αναγκαίων για τη λήψη πτυχίου εξαμήνων, προσαυξανομένων κατά τέσσερα εξάμηνα, δηλαδή ν+2) οι φοιτητές για να εγγραφούν πρέπει να πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται από τον οργανισμό.

* Σύγγραμμα: μετά το 2014-15 τέλος η διανομή με δαπάνη Δημοσίου, αρχίζει το ηλεκτρονικό σύγγραμμα. Μέχρι το 2013-14 συντάσσεται κατάλογος με ένα προτεινόμενο σύγγραμμα ανά υποχρεωτικό ή επιλεγόμενο μάθημα.

5 ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Συστήνεται το Συμβούλιο του Ιδρύματος με 15 μέλη, οκτώ εσωτερικά (επτά μόνιμοι καθηγητές, ένας φοιτητής ) και επτά εξωτερικά. Η θητεία όλων είναι τέσσερα χρόνια, του φοιτητή ένα, ενώ μπορεί να παρίσταται χωρίς δικαίωμα ψήφου και εκπρόσωπος του λοιπού προσωπικού. Τα εσωτερικά μέλη εκλέγονται από τους καθηγητές του Ιδρύματος, τα εξωτερικά από τα εσωτερικά μέλη με αυξημένη πλειοψηφία των 4/5.

* Κριτήρια για την εκλογή των εξωτερικών, η «ευρεία αναγνώριση» στον τομέα δραστηριοποίησής τους, η «σημαντική προσφορά στο κοινωνικό σύνολο», η «γνώση και εμπειρία στον τομέα διοίκησης».

* Αρμοδιότητες Συμβουλίου. Αποφασίζει για όλα τα θέματα που αφορούν το Ιδρυμα με εκτελεστικό όργανο τον πρύτανη. Χαράσσει στρατηγική ανάπτυξης, συντάσσει τα τετραετή ακαδημαϊκά-αναπτυξιακά προγράμματα, εσωτερικούς κανονισμούς, τον οργανισμό βάσει του οποίου ρυθμίζεται η λειτουργία του Ιδρύματος σε όλα τα επίπεδα, εγκρίνει προϋπολογισμούς, αναλαμβάνει την αναζήτηση πόρων μέσα από «συνεργασίες» με φορείς εντός και εκτός χώρας, διαχειρίζεται το ζήτημα της «ασφάλειας» όπως διαμορφώθηκε μετά την κατάργηση του ασύλου, αποφασίζει για τα δίδακτρα (σε μεταπτυχιακούς και αλλοδαπούς φοιτητές), διορίζει και παύει πρύτανη και κοσμήτορες. Ο πρώτος διορίζεται ύστερα από διεθνή πρόσκληση, η θητεία ίδια και για τις θέσεις: τριετής και με δυνατότητα ανανέωσης μόνο μια φορά. Η Σύγκλητος (όχι πάνω από 30 μέλη) υποβιβάζεται στην κατηγορία του οργάνου που απλώς «διατυπώνει γνώμη».

 

ΠΗΓΗ

 

 

Write a comment

Comments: 0