«Σταγονόμετρο» για ΑΕΙ – ΤΕΙ (topontiki.gr)

Mε την εγκύκλιο που εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας για τις εγγραφές των φοιτητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, καθώς και για τη διάρκεια των φοιτητικών εξαμήνων, η Διαμαντοπούλου στέλνει μήνυμα στους απανταχού καταληψίες και κινηματίες των πανεπιστημίων και ΤΕΙ της επικράτειας ότι λιγότερες από 13 εβδομάδες μάθημα ισοδυναμούν με απώλεια εξαμήνου. Κι αν δεν ιδρώνει το αυτί εκείνων που είναι αποφασισμένοι να αντιδράσουν σε έναν νόμο που δεν θέλουν ούτε οι πρυτάνεις, το μήνυμα έχει κι άλλους αποδέκτες: τους φοιτητές που βρίσκονται επί πτυχίω ή, εν πάση περιπτώσει, εκείνους που ανταποκρίνονται στο κάλεσμα για «ανοιχτά πανεπιστήμια» μέσω facebook, επίσημων ανακοινώσεων φορέων (ΠΟΣΔΕΠ) ή τρέχουσας αρθογραφίας σε κυρίαρχα ΜΜΕ....

Εκρηκτικό κλίμα

Σε ένα ούτως ή άλλως βαρύ κλίμα στο εσωτερικό των πανεπιστημίων και των τεχνολογικών ιδρυμάτων μετά το σοκ της ψήφισης του νόμου που αλλάζει άρδην το τοπίο στην ανώτατη εκπαίδευση, η εγκύκλιος έρχεται να επιτείνει το κλίμα του «διαίρει και βασίλευε» με στόχο να καμφθούν οι αντιδράσεις. Εξαιρετικά διχαστικό υπήρξε για παράδειγμα το κλίμα στο ΑΠΘ, με αποκορύφωμα πρόταση καθηγητή για «μαύρη λίστα» με καθηγητές που κινητοποιούνται, ώστε, σε περίπτωση υποψηφιότητάς τους για τα όργανα διοίκησης, να μην προτιμηθούν.

Στον βαθμό που οι όποιες κινητοποιήσεις στα πανεπιστήμια ενέχουν τον κίνδυνο να συνδεθούν με το ευρύτερο κομμάτι των κινητοποιήσεων κατά της πολιτικής της κυβέρνησης και της τρόικας, το κυβερνητικό επιτελείο δεν θα ήθελε σε εξέλιξη μια τέτοια επίφοβη εστία ανάφλεξης, πέρα από το γενικό κλίμα ανυπακοής.

Μια τέτοια σύνδεση δεν είναι αβάσιμη: μπορεί στο αρχικό μνημόνιο να μην υπάρχουν ακριβείς οδηγίες «καρατόμησης» για την ανώτατη εκπαίδευση, όμως η επιταγή του ανοίγματος των κοινωνικών αγαθών και υπηρεσιών στην αγορά, καθώς και η σημαντική μείωση των δημόσιων δαπανών είναι σαφείς. Άλλωστε υπάρχει και ο ΟΟΣΑ, τις κατευθύνσεις του οποίου το υπουργείο ακολουθεί πιστά.

Αρκεί να θυμηθούμε την πρόσφατη επίσκεψη του γενικού γραμματέα του Οργανισμού Άνχελ Γκουρία στις αρχές Αυγούστου, στο πλαίσιο της οποίας συναντήθηκε με την υπουργό. Στη μελέτη που παρουσίασε για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα εξέχουσα θέση είχαν οι προτάσεις για σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά, μείωση του όγκου της ανώτατης εκπαίδευσης (συγχωνεύσεις - καταργήσεις ιδρυμάτων), μείωση του χρόνου φοίτησης κ.λπ. Προτάσεις που... «συμπίπτουν» με την πολιτική που ακολουθεί η ηγεσία του υπουργείου.

Σε επίπεδο διοίκησης, το επιτακτικό ζήτημα των προηγούμενων ημερών ήταν η εκκίνηση της διαδικασίας εφαρμογής του νόμου μέσα από την έκδοση διαπιστωτικών πράξεων με τις οποίες ορίζονται οι οργανωτικές επιτροπές που θα αναδείξουν τα Συμβούλια Διοίκησης. Η ανάδειξη της νέας διοικητικής δομής προβλέπεται να ολοκληρωθεί την 1.9.2012.

Σύλλογοι μελών ΔΕΠ και διδασκόντων ή μεμονωμένοι καθηγητές καλούσαν τις προηγούμενες μέρες τους πρυτάνεις να μην εκδώσουν διαπιστωτικές πράξεις, καθώς και όσοι έχουν κληθεί να στελεχώσουν τις οργανωτικές επιτροπές (πρυτάνεις και αντιπρυτάνεις των δύο τελευταίων περιόδων και καθηγητές πρώτης βαθμίδας) να μην δεχθούν να συμμετάσχουν σε αυτές. Η προθεσμία έληγε χθες, ημέρα που η Γ.Σ. των καθηγητών και διδασκόντων του Παντείου είχε κηρύξει απεργία.

Με έμβλημα το σταγονόμετρο

Από εκεί και πέρα το ερώτημα είναι τι θα γινόταν ακόμη κι αν δεν υπήρχαν η καταλήψεις και το γενικό κλίμα αναταραχής στα πανεπιστήμια. Είναι βέβαιο ότι θα μπορούσαν να λειτουργήσουν απρόσκοπτα και να επιτελέσουν το έργο τους, «την παραγωγή και μετάδοση της γνώσης», κατά τους θεματοφύλακες της νομιμότητας και των εξαμήνων; Όχι δεν είναι.

Τα ιδρύματα τελούν πλέον υπό το καθεστώς συνεχώς μειούμενης χρηματοδότησης καθώς και συγχωνεύσεων - καταργήσεων, ενώ στα χέρια του Πάγκαλου βρίσκεται το θέμα της εφαρμογής της εργασιακής εφεδρείας και στην ανώτατη εκπαίδευση, η οποία δεν εξαιρέθηκε από το σχετικό μέτρο που πήρε παραμάζωμα τους οργανισμούς του Δημοσίου.

Η Διαμαντοπούλου μπορεί να διαβεβαίωσε σε αυστηρό ύφος ότι «δεν σταματά η δημόσια χρηματοδότηση», αλλά από το «δεν σταματά» μέχρι το «επαρκεί», προφανώς, στους πονηρούς μνη-μονιακούς καιρούς μας υπάρχει μεγάλη απόσταση.

Η τάση στην οποία θα υπακούει στοεξής η δημόσια χρηματοδότηση είναι το... «σταγονόμετρο» και αυτό έρχονται να διαχειριστούν οι μάνατζερ των διοικήσεων. Αν δεν μπορούν να βρουν χρήματα από την αγορά, η λύση της επιβολής διδάκτρων θα έρθει μοιραία. Το υπουργείο ήδη ενημέρωσε τα ιδρύματα για τη μείωση των κονδυλίων που πρέπει να λάβουν υπόψη τους στην κατάρτιση των προϋπολογισμών.

♦  Για τα ΑΕΙ ζητείται «οι εκτιμήσεις για το 2011 να κυμανθούν στο 90% των αντίστοιχων επιχορηγήσεων» του προηγούμενου έτους και για το 2012 στα επίπεδα του 2011. Για το 2012 το υπουργείο δίνει έμφαση στο ότι οι επιχορηγήσεις θα πρέπει να υπολογιστούν με βάση τις περικοπές θέσεων που έχουν προβλεφθεί στις προγραμματικές συμφωνίες.

♦  Για τα ΤΕΙ «οι εκτιμήσεις λειτουργικών δαπανών και δαπανών για την πληρωμή ωρομίσθιου προσωπικού θα πρέπει να κυμανθούν στο 85% των αντίστοιχων επιχορηγήσεων». Και «οι εκτιμήσεις για τη σίτιση να ανέρθουν στο 72% της αντίστοιχης επιχορήγησης». Για το 2012 ακόμα παρακάτω: η επιχορήγηση θα πρέπει να είναι στο 85% των (περικομμένων) εκτιμήσεων του 2011 για λειτουργικές δαπάνες και δαπανών πληρωμής ωρομίσθιου εκπαιδευτικού προσωπικού, ενώ για τη σίτιση να υπολογιστεί ποσό αντίστοιχο με την επιχορήγηση του 2011.

Όμως ήδη από πέρυσι οι περικοπές σε πιστώσεις για εκπαιδευτικό προσωπικό έχουν επηρεάσει την εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ περιφερειακά πανεπιστήμια, όπως το Αιγαίου και το Θεσσαλίας, έχουν σημάνει συναγερμό.

Με αυτά τα περιορισμένα οικονομικά τα πανεπιστήμια έχουν να καλύψουν και τις νέες αρμοδιότητές τους, αυτές της φοιτητικής μέριμνας, που με την εφαρμογή του νέου νόμου 4009 περνούν από το υπό κατάργηση Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας (ΕΙΝ) στα χέρια τους.

Αλλά μη σκοτίζεστε, δεν είναι τόσο τραγικά τα πράγματα: με υπουργική απόφαση της Διαμαντοπούλου μειώνονται τα δίδακτρα του Ανοιχτού Πανεπιστημίου κατά 50 ολόκληρα ευρώ: στα 650 ευρώ από 700 για τα προπτυχιακά και στα 800 από 850 για τα μεταπτυχιακά!

 

ΠΗΓΗ

 

 

Write a comment

Comments: 0