Thu

22

Dec

2011

Ο πατριωτισμός των διδασκόντων στα ΑΕΙ (enet.gr)

«Αν το Πανεπιστήμιο σήμερα λειτουργεί, το οφείλει αποκλειστικά στον πατριωτισμό των οργάνων αυτοδιοίκησης και του συνόλου της πανεπιστημιακής κοινότητας»....

Τα λόγια αυτά του πρύτανη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γ. Μυλόπουλου, απεικονίζουν με τον καλύτερο τρόπο την πραγματικότητα σήμερα στα Πανεπιστήμια. Αυτός ακριβώς ο «πατριωτισμός» είναι που εξηγεί γιατί συνεχίζουν να εργάζονται στα πανεπιστήμια δάσκαλοι - λέκτορες χωρίς να αμείβονται.

Οσο κι αν φαίνεται παράδοξο (ή τρελό, κατά άλλους) στα ΑΕΙ της χώρας ισχύει το πρωτοφανές: περί τους 600 ή 700 λέκτορες εργάζονται, διδάσκουν, εξετάζουν φοιτητές και βαθμολογούν, ορισμένοι ίσως δύο χρόνια, χωρίς να παίρνουν ούτε ένα ευρώ.

Εχουν εκλεγεί κανονικά, σύμφωνα με το νόμο, από τη σχολή στην οποία διδάσκουν, αλλά δεν πληρώνονται διότι τυπικά δεν έχει δημοσιευθεί ο διορισμός τους.

Γιατί εργάζονται; Εύλογο το ερώτημα. Δεν είναι υποχρεωτικό να κάνουν μαθήματα και ό,τι άλλο απορρέει από τη θέση τους στο Πανεπιστήμιο. Αν είχαν αρνηθεί να εργαστούν, δεν θα τους είχαν επιβληθεί κυρώσεις. Η άρνησή τους αυτή όμως θα τους συνόδευε στη μελλοντική ακαδημαϊκή πορεία τους και φυσικά θα ήταν δυσμενής η θέση τους, καθώς θα έβρισκαν (ή θα βρουν) μπροστά τους αυτήν την άρνηση. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τουλάχιστον στην Αθήνα κανείς δεν αρνήθηκε να ασκεί τα καθήκοντα που έχει εκ της θέσεώς του. Δεν είναι μόνο ο φόβος ότι θα χάσουν τη θέση στην οποία έχουν εκλεγεί. Το αποτέλεσμα της επιλογής τους, ότι δηλαδή εργάζονται, διδάσκουν, εξετάζουν, βαθμολογούν, χωρίς να πληρώνονται, είναι ότι μορφώνουν, δίνουν γνώσεις, προσφέρουν εργασία, συμβάλλουν στη συγκρότηση των νέων επιστημόνων, χωρίς οι ίδιοι να καρπούνται τίποτα. Και είναι νέοι στη συντριπτική πλειονότητά τους, με όνειρα και μεράκι. Κι όμως, τους τα κόβουν και τα όνειρα και το μεράκι.

Το σπουδαιότερο: αν δεν πήγαιναν όλους αυτούς τους μήνες (και ίσως χρόνια) στα πανεπιστημιακά καθήκοντά τους, μπορεί κανείς να φανταστεί τι είδους επιστήμονες θα έβγαιναν από τα Πανεπιστήμια;

Η δουλειά τους είναι και ουσιαστική και καθοριστική για τη συγκρότηση των νέων επιστημόνων. Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς αν μπορεί να σταθεί ένας στρατός χωρίς ταγματάρχες και λοχαγούς.

Ηρθε εν τω μεταξύ ο νέος νόμος για τα ΑΕΙ, ο 4009/11. Μ' αυτόν καταργούνται οι λέκτορες. Είναι μια άλλη άποψη για τη συγκρότηση και τη διδασκαλία στα ΑΕΙ, μπορεί να πει κανείς. Τι γίνεται όμως μ' αυτούς τους λέκτορες; Αδιόριστοι και διορισμένοι έχουν περίοδο να κριθούν. Αλλά οι αδιόριστοι, ακόμα κι αν διοριστούν, δεν προβλέπεται πουθενά ότι θα πληρωθούν αναδρομικά για τις υπηρεσίες τους.

Και έρχεται εγκύκλιος του υπουργείου και ζητεί να ανασταλούν οι προκηρύξεις για θέσεις λεκτόρων. Είναι η εγκύκλιος για την οποία, μεταξύ άλλων, δεν έγινε δεκτός στην έκτακτη σύνοδο των πρυτάνεων ο αρμόδιος ειδικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, ο οποίος απείλησε, μάλιστα, ότι θα παραιτηθεί!

Οι πρυτάνεις και γενικώς οι πανεπιστημιακοί και η φοιτητική κοινότητα αντιδρούν στο νέο νόμο.

Δεν είναι μόνο η αντισυνταγματικότητα σε σχέση με το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ. Είναι η πραγματικότητα που λέει πώς μπορεί να εφαρμοστεί αμέσως και με διαδικασία του επείγοντος ένας νόμος που ανατρέπει άρδην καταστάσεις, εκτός του ότι παρεμβαίνει ευθέως στη διοίκηση των ΑΕΙ, και καθιστά το υπουργείο... συγκυβερνήτη των ΑΕΙ ή, μάλλον, ουσιαστικό κυβερνήτη!

Η υπουργός Παιδείας απειλεί ότι «αν δεν ακολουθηθούν όλες οι ενέργειες που προβλέπονται από το νόμο στο χρόνο που πρέπει, θα σταματήσει η χρηματοδότηση». Μα η χρηματοδότηση ήδη έχει σταματήσει, αφού δεν πληρώνονται, δεν αμείβονται για τη δουλειά τους, αυτοί που κάνουν τη βασική δουλειά στα ΑΕΙ (και συνεχίζουν να την κάνουν, έστω ρομαντικά).

Με τη στάση και την τακτική του υπουργείου δημιουργούνται νέα προβλήματα, νέες δυσκολίες στα Πανεπιστήμια. Θα βγαίνουν το υπουργείο και οι μη γνωρίζοντες το επίπεδο γνώσης και σπουδών στα ΑΕΙ, δηλαδή από διάφορα ΜΜΕ, πρωτίστως τηλεοπτικά, και θα μιλούν για ανάγκη αναβάθμισης κ.λπ. Δηλαδή, αφού έχουν κατασκευάσει μια εικόνα, που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, θα συμπεραίνουν (αυθαιρέτως) ότι δεν γίνεται δουλειά. Ετσι τεχνητά, θα δημιουργηθεί η εντύπωση ότι είναι ανάγκη να εμφανιστούν στα Πανεπιστήμια νέοι κανόνες και επιστήμονες για το «μέλλον» των Πανεπιστημίων. Δηλαδή, καλλιεργείται το κλίμα για μια νέα κάστα στο χώρο των μελών του Διδακτικού και Επιστημονικού Προσωπικού, ελεγχόμενη βεβαίως από τους ασκούντες την εξουσία.

Με άλλα λόγια, θα δημιουργηθεί τεχνητά το κενό. Και εκτός των ελλείψεων, που θα συμπληρωθούν (αν συμπληρωθούν) με τη νέα κάστα, ανοίγει κανονικά ο δρόμος για την «ανάγκη» των ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Ποιος στην κυβέρνηση θα βάλει το χέρι του; Ο νόμος για τα ΑΕΙ ψηφίστηκε από ΠΑΣΟΚ, Ν.Δ., ΛΑΟΣ. Ηταν προπομπός της κυβέρνησης Παπαδήμου.

Τελευταία απορία: πώς δέχεται το υπουργείο την ανώμαλη κατάσταση στα ΑΕΙ και ταυτόχρονα κατηγορεί πρυτάνεις και πανεπιστημιακή κοινότητα ότι δεν εφαρμόζουν το νόμο του;

 

ΠΗΓΗ

 

 

Write a comment

Comments: 0