Μαζική φυγή πανεπιστημιακών (kathimerini.gr)

Του Αποστολου Λακασα

«Θέλω να επιστρέψω στην Ελλάδα. Αλλά προς το παρόν δεν μπορώ να ζήσω εδώ...». Ο 35χρονος Στέλιος Γκιάλης ετοιμάζεται για το ταξίδι του στην Αθήνα της Τζόρτζια των ΗΠΑ. Είναι από πέρυσι τον Δεκέμβριο σε θέση επίκουρου στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, όμως με βάση τους ρυθμούς των διορισμών ετησίως, ο δικός του θα γίνει μετά το... 2018. Ετσι, αποφάσισε να συνεχίσει με ένα μεταδιδακτορικό πρόγραμμα στο University of Georgia των ΗΠΑ. Συνολικά 883 πανεπιστημιακοί που έχουν εκλεγεί σε θέσεις διδασκόντων σε ελληνικά ΑΕΙ περιμένουν τον διορισμό τους από το υπουργείο Παιδείας. Ορισμένοι εξ αυτών ήδη οργανώνουν το ταξίδι της φυγής στο εξωτερικό, ενώ πολλοί άλλοι αναζητούν άλλες διεξόδους. Και αυτό διότι όχι μόνο δεν θα διοριστούν άμεσα στη θέση μονίμου στην οποία έχουν εκλεγεί, αλλά και διότι δεν θα διοριστούν ούτε και ως συμβασιούχοι, όπως συνέβαινε έως πέρυσι...

Λιγότερες ανάγκες

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», για το 2013 έχουν εγκριθεί μόλις 50 πιστώσεις για θέσεις συμβασιούχων στα πανεπιστήμια, ενώ για το 2012 είχαν εγκριθεί 300 πιστώσεις. Η μείωση δικαιολογείται και από τις λιγότερες ανάγκες που θα προκύψουν μετά και τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις Τμημάτων -περί τα 160 σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ- το 2013. Για το θέμα των διορισμών ο υπουργός Παιδείας Κων. Αρβανιτόπουλος θα έχει τη Δευτέρα συνάντηση με τους εκπροσώπους του «Α-Λέκτορα», δηλαδή της Πρωτοβουλίας των Μελών ΔΕΠ υπό Αναμονή Τοποθέτησης.

Μπορεί, λοιπόν, ο κ. Γκιάλης να μην τα καταφέρει να διδάξει το μάθημά του τα προσεχή χρόνια στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, όμως τις γνώσεις του θα τις εφαρμόσει στο University of Georgia. Διδάσκει Οικονομική Γεωγραφία και στο μεταδιδακτορικό του θα ασχοληθεί με την επέκταση της ευέλικτης απασχόλησης στις πόλεις και τις περιφέρειες των χωρών του ευρωπαϊκού Νότου. Ουσιαστικά, ο κ. Γκιάλης αποτελεί μία από τις περιπτώσεις «διαρροής μυαλών» από τα ελληνικά πανεπιστήμια που βλέπουν το δυναμικό τους να φυλλορροεί λόγω συνταξιοδοτήσεων και να μην ανανεώνεται λόγω μηδενικών διορισμών...

Και το κύμα φυγής από την Ελλάδα προς το εξωτερικό αναμένεται να ενισχυθεί. Η αιτία δεν είναι μόνο η καταβύθιση του ακαδημαϊκού και ερευνητικού έργου στην Ελλάδα λόγω των επιπτώσεων της οξύτατης δημοσιονομικής κρίσης στα οικονομικά των ιδρυμάτων, που περιορίζει τις προοπτικές καριέρας των νέων επιστημόνων. Πρόκειται και για ζήτημα επιβίωσης. «Η αμοιβή μου θα είναι περί τα 2.000 δολάρια τον μήνα, ενώ σε αυτά δεν περιλαμβάνονται τα έξοδα ταξιδιών και ασφάλισης» μας λέει ο κ. Γκιάλης - το ποσό των μηνιαίων απολαβών του είναι στα επίπεδα των αποδοχών ενός πρωτοβάθμιου καθηγητή ελληνικού ΑΕΙ μετά τις σχεδιαζόμενες μειώσεις...

«Πρόκειται για μία απίστευτη ομηρία του επιστημονικού προσωπικού της χώρας» προσθέτει από την πλευρά της, μιλώντας στην «Κ», η 47χρονη κ. Ελευθερία Τσακανίκα, που έχει εδώ και περίπου 2,5 χρόνια εκλεγεί στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Η ίδια, μάλιστα, αρνείται πλέον τη θέση συμβασιούχου στο ίδιο ίδρυμα. «Αναπλήρωνα τον εαυτό μου. Αντί ως διορισμένη να κάνω το μάθημα για το οποίο με επέλεξε το ίδρυμα, εργαζόμουν ως συμβασιούχος στο ίδιο αντικείμενο. Πρόκειται απλώς για μια οικονομικότερη λύση εργαζομένου. Αρνούμαι πλέον, διότι η αξιοπρέπειά μου έχει ένα όριο οικονομικό», λέει. Η ίδια, ακόμη κι αν λόγω προσωπικών υποχρεώσεων, δεν μπορεί να μεταναστεύσει στο εξωτερικό, εστιάζει στην υπερπροσπάθεια που πρέπει να κάνουν οι υπό διορισμό διδάσκοντες για να διατηρήσουν το ακαδημαϊκό τους επίπεδο όσο βρίσκονται σε αναμονή διορισμού. «Ενας πανεπιστημιακός διδάσκει τους φοιτητές και ερευνά πάνω στο αντικείμενό του. Οφείλουμε να έχουμε συνεχή επαφή με την επιστήμη μας. Και είναι γεγονός ότι όλοι εξακολουθούμε την έρευνά μας κάτω από τις πολύ αντίξοες συνθήκες που βιώνει και η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πλέον, οι περισσότεροι συνάδελφοι λόγω της οικονομικής κατάστασης δεν μπορούν να παρακολουθήσουν επιστημονικά συνέδρια» τονίζει η κ. Τσακανίκα και διερωτάται: «Ολα αυτά τα ζητήματα πώς να τα αντιμετωπίσεις όταν είσαι για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα καθηλωμένος, υπό αναμονή;».

 

ΠΗΓΗ

 


Write a comment

Comments: 0